martes, 8 de julio de 2025

XXX CONCURS DE NARRATIVA CURTA REIAL VILA DE GUARDAMAR 2025


 MODALITAT: AUTOR LOCAL


GUANYADOR: ANÍBAL ALFONSO QUESADA CAMPOS

TÍTOL: EL CASAMENT


El casament

Per a Jesús, les parts d'un casament estaven ben diferenciades més enllà de l'acte de la cerimònia. A cada regió o a cada país, els professionals del seu sector, els fotògrafs, podien gestionar les celebracions d'aquesta índole d'una manera o altra, però ell tenia molt clar com s'havia de dividir el reportatge fotogràfic i així passava amb les núpcies de Nicolau i Raquel.

Era una cosa que, afortunadament per a ell, no passava de moda; tot al contrari si hi cabia, la cosa anava a més. La veritat és que, malgrat tot i que era beneficiós i rendible per a la seua feina, no entenia la bogeria a la qual estaven arribant aquests esdeveniments. Recordava com, anys enrere, quan va començar en aquest món, només calia fotografiar la cerimònia i després el convit, però la predilecció social per generar imatges i records ficticis més enllà del que realment succeeix en el moment de l'acció, havia portat els professionals del seu ofici a tenir molta més feina i, per tant, a treure'n molta mes tallada de l’assumpte.

I vaja si en treien de rendibilitat! Primer es van inventar això de fotografiar els preparatius del casament: com es vesteixen i com es maquillen els nuvis. Després van crear una secció específica per als convidats, i ara s'havien tret de la màniga allò de la “preboda i postboda”. Els qui volien el pack complet havien de traure la targeta i pagar una quantiosa suma que oscil·lava entre els nou-cents i els mil sis-cents euros. Amb cada casament, els ulls de Jesús es transformaven en els de l'Oncle Gilito i les seues pupil·les es convertien en símbols de l'euro.

Un cop sabut això, cal dir que Nicolau i Raquel, tot i voler aparentar el màxim possible en un dia tan meravellós, no es podien permetre el “pack premium” que oferia el nostre protagonista, per la qual cosa van eliminar la preboda i la postboda i només van contractar el “pack estàndard” pel mòdic preu de mil cent euros.

 

Preboda (“Pack Premium”)

Els preparatius

 

Com que encara no ha arribat el moment en què les persones es puguen teletransportar per poder fotografiar correctament els preparatius, va haver de demanar al


seu company, Lluís, que es dirigira a casa del nuvi, les fotos del qual són més senzilles en general, i fera unes quantes fotos amb la família, del procés de vestir-se i les famoses fotos detall. Sembla que ara una foto d'un rellotge, una màniga de camisa, un bessó o la sivella d'un cinturó són equiparables a la Capella Sixtina. La veritat és que Jesús es feia creus, però quan pensava en el casament, li tornaven aquests símbols d'euro als ulls.

Ell es va dirigir a la casa de la núvia per fer el mateix amb ella. Val a dir que Raquel estava molt nerviosa i tothom li deia en aquella casa: «És normal, cari, és el dia més important de la teua vida», a la qual cosa Jesús només podia respondre amb un somriure, evidentment fals, mentre feia les fotos i pensava que aquesta era una de les frases més repetides que hi ha en les vides plenament superficials.

Siguem sincers: en ple segle XXI, és una estupidesa majúscula pensar que el dia del casament és el més important d'una vida. Segurament aquesta noia, Déu no ho vulga, es divorcie, es torne a casar, tinga dos fills, siga acomiadada i contractada en condicions més o menys favorables, enviüde, tinga un nét, un altre, li toque la loteria, tinga un accident de cotxe i surta il·lesa... o no, però sobrevisca. A veure, a veure, a veure... El dia més important de la seua vida?

El somriure que anteriorment era fals ja s'havia convertit en sincer mentre pressionava el botó de la càmera i feia una altra foto de la brotxa de maquillatge atusant- li els pòmuls, excessivament vermells.

De veritat, quina comèdia hi ha als reportatges de casaments si ets capaç d'evadir- te de l'ambient que els envolta i veure'ls des de fora, com un simple observador. Un que només visualitza la copa de xampany viatjant d'una banda a l'altra abans que li pinten els llavis, com sacsegen el vel o com es posen un vestit que ha costat més que el convit i que només utilitzaran una vegada a la seua vida.

Això sí, les fotos li estaven quedant precioses. Abans de sortir per la porta per a entrar al cotxe i dirigir-se a l'església, va poder fer una fotografia cinematogràfica amb un contraplà de la núvia a contrallum, creuant el llindar i amb el cap decantat. Una imatge que sabia que encantaria a Raquel. Un moment que, novament, no havia estat natural, ja que l'acció de sortir havia estat truncada per la seua veu i el consell de posat. Ficció per records.


La cerimònia

Ja que havia trucat a Lluis perquè anara a casa del nuvi i el seguira fins a la cerimònia, no li pagaria per tan sols una hora de feina i desaprofitar-ho. No, Jesús no treballava així, cuidava els seus.

Un cop a l'església, ell es va posar a la porta, i, tan bon punt la núvia va baixar del cotxe, va començar a fer fotos naturals, mentre el seu company, més a prop del vehicle, llançava una multitud de flaixos per captar tots els detalls possibles de l'acte. Probablement un dels moments menys artificials de tot el dia.

Les esglésies, generalment, són els enemics més grans dels fotògrafs, per la qual cosa les cerimònies eren, sens dubte, el pitjor moment d'un casament. Quan un professional es dirigeix cap a un temple arquitectònic romànic, que era el que Jesús es solia trobar, es sentia com el torero que entra a l'arena o, pitjor encara, com un presoner quan el deixaven anar als lleons. «A veure amb què em trobe i com me’n surt d’aquesta». En aquestes construccions antigues, la llum brilla per la seua absència i la llibertat de moviment és molt complexa.

Tenia sort en aquesta església, ja que hi havia un corredor central i dos laterals, una cosa poc habitual per la zona, però que li permetia cert marge de moviment fins al púlpit. Ell tenia clar el seu objectiu: era com el caçador que sap quina és la seua presa. La captura més important que havia de fer era el moment del l’entrega de les arres i els anells. Estava preparat, per això tenia Lluís.

Li havia donat l'ordre de que, passara el que passara, havia de capturar aquesta instantània en detall. Bàsicament, ho havia convertit en el seu “fotògraf detall”. No hi havia d’haver cap gest de mans ni cap reacció facial que es perdés en l'oblit. Captar petits trossets naturals, si podia ser, de la parella.

Ell, malgrat semblar importunar en algun moment els convidats, rondava d'ací cap allà amb les seues suors baixant-li pel clatell, sense importar-li realment davant de qui es posava, ni si feia massa soroll en cadascun dels seus passos.

I mentre observava l'evident espectacle que és un casament, farcit de gent, amb vestits cars, pentinats de tres-cents euros, les flors per decorar l'església valorades en més de sis-cents euros i tots els adorns que havien posat en cadascun dels bancs, Jesús no podia deixar de pensar en el missatge que van deixar retratat a la bíblia. «No està escrit: “La meua casa serà anomenada casa de pregària per a totes les nacions”? Però vostès l’han fet cova de lladres». I és que, tot i ser ell mateix un d'aquells lladres, no deixava de


veure la comèdia que el mateix temple cristià prediqués una cosa i reflectís completament el contrari. I mentre els seus pensaments vagaven per la seua ment entre els sons del públic i els de l'obturador de la càmera, la cerimònia arribava al final.

Les càmeres tornaven a l'exterior per capturar les imatges més icòniques: aquelles on el punt central era el llançament d'arròs entre rialles i la carrereta fins al cotxe en el qual se n’anirien junts com un matrimoni, sent ja marit i… muller? Què passava amb aquesta terminologia? Mai no li havia quedat clar aquest tema. Què passava? Una muller no era muller fins que no es casava? No seria més correcte marit i esposa, o espòs i esposa? Però muller ho havia estat sempre, o almenys des que era adulta.

De qualsevol manera, aquell principi de pantomima ja havia acabat. Ara només quedava allò que a la gent més li importava: el convit.

 

El còctel

Mentre Jesús se n'anava amb la recent casada parella a fer unes fotos artístiques, romàntiques i emotives en plena natura, Lluís anava a fer el mateix, però amb els convidats més propers. «Sempre em toca a mi la pitjor feina», pensava sovint, però és clar, ell era el contractat. Si volia la feina més senzilla, i alhora la més lluïda, s'havia de muntar la seua pròpia empresa de fotografia i deixar de ser un freelance.

Deixant somnis vanitosos i queixes de costat, Jesús es va dirigir amb cotxe als marges d'un pantà on havia quedat amb els nuvis per poder, i cite textualment, captar la naturalesa de l'amor en plena naturalesa”, malgrat la redundància de la frase. I és que així era ell, venia fum a les parelles per poder guanyar-se el pa en una professió que li agradava en essència, però cada dia menys en forma.

Una abraçada per darrere, un petó creuat, una foto romàntica, una captura en primer pla de com els cabells es movien amb l'aire. Mentides al vent. Somnis frívols i idealitzats venuts a preu d'or, que enganyen els records i creen una falsa il·lusió.

Mentrestant, al còctel, Lluís feia posar els convidats més propers, cosins, germans i millors amics de cadascuna de les parts, fent postures totalment ridícules: estirant una corda que simbolitzava el matrimoni, subjectant globus de color blau o blanc, o fins i tot posant sobre un fons verd on posteriorment es muntarien unes imatges.

Lluís pensava que l'estupidesa havia arribat a tots els racons de la cultura i la tradició humana, i que, tal com deia Jesús, ja no hi havia remei.


Cal dir, però, que si la cerimònia era el moment tècnicament més complicat de la cerimònia, el banquet era on més es sentien avergonyits de la humanitat: l'únic moment de tot casament en què s'ajuntaven els set pecats capitals per recordar-nos que allò es tractava d'una cerimònia catòlica, però que, pel que semblava, cap dels participants ho recordava. I era on es dirigia ara el nostre protagonista.

 

El banquet

I tal com havia advertit al paràgraf anterior, amb l'arribada dels nuvis al convit s'havien deslligat els set pecats capitals. Molts eren evidents, però només quan els immortalitzes amb un objectiu es queden retratats els defectes d'aquells que els emprenen, i això era el que més li agradava a Jesús: mostrar les vergonyes de la societat, només que a la feina poques vegades podia fer-ho. Tot i això, cal dir que sempre es guardava unes fotos per a la seua col·lecció personal.

I és que, si hi ha un pecat que prima en un casament davant de la resta, és la supèrbia. Aquesta gana desbocada que té la gent per ser la preferida davant dels altres, per ser el focus d'atenció. I qui és més superb que la pròpia núvia en el seu propi espectacle? Ningú no és capaç de superar això. Alguns intenten competir de forma irracional amb la protagonista de la celebració, i es poden veure els pares, però sobretot les mares dels nuvis, intentant fer gala de les peces més cares que es poden veure al banquet, per a alegrar-se en els seus propis records d'aquell dia en què van ser la favorita del casament.

Però aquesta supèrbia de que fa gala la núvia, tot i ser un pecat capital ben clar per se, tenia el do de ser acceptat i, a més, ben vist per la resta de gent. «És clar, és que és el seu dia», es podia sentir de llarg a llarg de l'àgape en veure-la lluir el seu vestit. Aleshores, no és el dia del nuvi? Ni dels padrins? Ni dels pares, germans, cosins…? No: l'única protagonista, i al voltant de la qual tot gira en un casament, és la núvia.

I ella era la principal protagonista del reportatge de fotos de Jesús: el centre de cada pla i de cada composició.

Mentre el fotògraf feia la seua feina, es podia contemplar el segon dels pecats vigents en qualsevol casament, i no era altre que l'enveja. I com de dolenta que és: aquell xiuxiueig d'aquelles dones que desitgen el que, en aquest cas, la Raquel havia aconseguit amb en Nicolau. Volien posar-se del tot a la seua pell; anhelaven tot el que ella tenia aquell dia.


I no s'acabava ací, sinó que els amics de Nicolau també la patien. En veure la felicitat amb què ells gaudien d'aquesta unió, pensaven «Jo vull això, ja n'hi ha prou, vull assentar el cap». Pensaments racionals als quals s'arribava després d'un sentiment erroni com el de l'enveja. I és que això de “l'enveja sana”, per a Jesús, realment no existia: qualsevol enveja, qualsevol desig de tenir alguna cosa que no et pertany, li semblava caure en un somni propi d'una ment trastornada. O potser seria la seua ment, la malalta?

Siga com siga, aquests xiuxiueigs i grupets de critiques i d'enveges eren perfectament captats per l'objectiu del nostre protagonista, el qual sabia que encara quedaven els millors pecats del convit.

El següent a aparèixer era el que més prevalia en un banquet: la gola. Era impressionant el que passava en tots els convits. Hi havia gent que es controlava potser perquè eren de poc menjar, o pel què diran, o simplement no tenien aquella gola atroç que es desfermava en seure a taula. Però hi havia altra gent que semblava tornar-se boja: miraven el menjar i començaven a bavejar, s'abalançaven damunt del pernil, les gambes o qualsevol cosa que posaren a taula, com si no hagueren tastat mos en una setmana, esperant aquell dia. Era increïble.

I no parlem de la beguda. Perquè molts pensen que la gola s'atura amb el menjar, però no: l'excés a la beguda també és considerat gola. I vaja si n'hi havia, als casaments.

En aquest punt, quan la gent es centrava a omplir la panxa i esquitxar els veïns amb llimó o el suc dels caps de les gambes, Jesús solia aprofitar per sortir a fer-se un cigarret, i deixava Lluís fent fotos a aquest pecat.

No podia deixar de pensar com de bé s’ho passava tothom a les noces i com era de tremendament tediosa aquesta feina per a ell. Cada dia era pitjor, i és clar, amb els anys, les seues ganes de gresca, de riure i d’aguantar borratxos anaven en descens. «Tan bé que estaria al sofà de ma casa». Era un pensament recurrent, que més tard es repetiria cada vegada amb més freqüència, canviant la paraula sofà per llit.

Però mirava la Canon i sabia que treballar de quatre a set dies al mes era un luxe que molt pocs es podien permetre. Va apagar el cigarret i va tornar a entrar. I es va adonar que s'acabava de produir, com a cada casament, un altre dels pecats: la mandra. Aquest descuit i tedi per les coses que estem fent, i de la qual sempre era ell el responsable.

El canvi sonor de la pau que es respirava fora a la festa de dins era eixordador. Dir que era molest era dir poc. I aquesta entrada li va deixar veure el pecat que menys evident sol aparèixer als banquets, però que, encara que siga fora de pla, sempre passa: la ira.


Els cambrers, aquesta professió injuriada per molta gent quan sortim a menjar o a beure i dels que només ens recordem quan es retarden amb la comanda, també eren els que més patien durant el banquet. I una ensopegada d'un d’ells, vessant una poc de vi blanc sobre un dels convidats, havia generat una explosió d'ira entre els comensals de la taula, l'encarregat i el cambrer.

Afortunadament, els nuvis i els seus familiars semblaven gent de bé i van fer el possible perquè una petita ensopegada no taqués un casament que anava tan bé. Jesús es va acostar a Lluís i li va preguntar si havia capturat alguna cosa amb les càmeres. Aquest li va contestar que fins a l'últim detall. Com es notava que havia treballat com a fotògraf periodista, sempre sabia estar damunt de la notícia.

El banquet avançava i els nuvis es van aixecar per anar taula per taula. Aquest moment que mai no entendria Jesús i que, afortunadament, cada cop es feia menys, que era recollir els sobres dels convidats. I no seria aquest un altre dels pecats? Doncs sí: parlem de l'avarícia. És cert que un convit costa un dineral i que s'espera que la gent pague el seu propi cobert, però també seria lògic que els casaments foren esdeveniments més familiars, i que aquells que es casen conviden desinteressadament qui vulguen. Per tant, els sobres, pagaments i regals traduïts en diners no són més que un afany per obtenir uns guanys que no s'haurien de donar.

Posem el supòsit que, en comptes d'un casament, és un aniversari, i el senyor Nicolau vol convidar cinquanta persones entre amics i familiars. Tothom estaria d'acord que cal fer-li algun regal, però, per més que Nicolau els convidara al Hilton a dinar, ningú no pensaria a pagar el seu cobert. I als casaments? Sí, és clar, als casaments sí. Jesús sempre es tirava les mans al cap quan raonava així.

Doncs res, que anaven caminant els nuvis recollint bitllets. Uns sobres més fins, altres més grossos i altres, sortosament per a tots, inexistents. Però no perquè no els hagueren pagat, sinó perquè ja els ho havien ingressat en un compte. Si aquest afany per aconseguir diners no era avarícia…

Sempre se sentia, en aquests moments, la típica senyora sexagenària dient-li al seu marit: «És que un casament costa molt», i Jesús sempre pensava el mateix: «A veure, senyora, que ningú els està obligant a casar-se ni a convidar dues-centes persones; ho fan perquè volen». I és que era així.

Però les fotos no es feien soles i, encara que Jesús tinguera les seues pròpies opinions, la veritat és que part d'aquella avarícia que s'observava en aquell moment li


esquitxava a ell i permetia que la gent fes un gasto desmesurat en coses banals com un reportatge complet del casament.

I quin bonic moment venia ara: el ball i el pastís. Un ball que els havia costat huit- cents eurassos. Sí, sí, huit-cents euros. Què per què? Perquè els bons de Nicolau i Raquel feia tres mesos que anaven a classes de ball per preparar-se per a aquell moment. I és que fer el ridícul en un sopar de més de dues-centes persones no és una cosa que la gent es vulga permetre. Per tant, és millor pagar i, si més no, no fer-lo en excés. Perquè mare meua, quin ball. Jesús havia vist llimacs i cargols moure's més ràpid i fluid que ells dos.

«Pobrets –pensava– segur que eren súper arrítmics i no han pogut fer més per ells».

Però calia veure les cares de la gent, meravellada per contemplar dues tortugues moure's en cercles.

Les fotos van quedar espectaculars. Quan els moviments són tan lents et permeten anticipar-te al que succeirà: saps quan deixaran caure a la núvia cap a un costat o cap a l’altre i quan es besaran. Per tant, pots col·locar-te en la millor posició pel que fa a la il·luminació que hi ha a la sala i capturar unes imatges de somni. «He de demanar el número de la coreògrafa del ball, li he de donar les gràcies per fer-me la feina més fàcil», va pensar Jesús sarcàsticament i somrient a mesura que ho deia per dins.

I ara, arribats a aquest punt, al tall del pastís, amb un sabre que semblava de la cavalleria napoleònica i de la qual tothom menjava un tros, arribava el darrer dels pecats del banquet. Ja no se’n recordaven que en quedava un: Doncs sí: la luxúria.

Que fastigosa pot ser la gent quan beu, i en tots els casaments. És desinhibir-se amb l'alcohol i començar aquest desig sexual que escalfava entrecuixes entre els solters i les solteres, i feia que, conforme es feia més tard i la gent més gran se n'anava, allò s’anara semblant més a una bacanal. Quins bruts tots. I, és clar, Jesús i Lluís es quedarien fins al final, com a autèntics professionals.

Se'ls va acostar, en un moment a meitat de festa, la núvia i els va dir que els havien apartat una poquet de sopar abans de tancar cuina, podien anar on volguessin i menjar- se-la i que, si volien, podien retirar-se, la seua feina ja estava més que feta.

Van sortir fora, on havia estat el còctel, i es van asseure en un barril que hi havia amb tamborets. Jesús va treure un cigar mentre els portaven el plat que havien preparat per a ells i va mirar a Lluís.

–Doncs ja hauríem acabat, Lluís. Una estona abans del que et vaig dir.

–Menys mal, perquè ja estic rebentat. T'han encarregat el Pack Premium? –va preguntar amb ànim d'informar-se del pressupost del casament.


–Que va, em van dir que no els ho podien permetre, encara que jo crec que veient el que els han deixat de pasta, segur que podien. No els haurà donat la gana, però vaja, que no ens podem queixar, en aquesta almenys ens donen menjar i ens marxem abans.

–Sí, no hi ha queixa. Com va l’agenda? Em necessitaràs per a algun altre dia aquest mes? –la veritat era que li feien falta els diners i cada vegada que el trucava li feia un gran favor.

–Doncs aquesta setmana tinc el comiat de casat de German Giner, aquell que ens va pagar les noces fa poc més d'un any, recordes?

–Mare meua, es veia venir, ja vam dir que era un matrimoni de conveniència.

–Vaja si ho vam dir –va comentar Jesús–. I no et pensis que tinc gaire més, un bateig i un altre casament per al trenta-u. Per a aquesta última crec que sí que em faràs falta, aquesta sí que és Premium.

–Doncs em ve genial a final de mes, així m'ajudes amb el lloguer.

En això va arribar un cambrer amb els dos plats de menjar. Quina bona pinta tenien. Jesús va tirar el cigarret a terra, el va xafar per apagar-lo, va mirar Lluís i, amb un gest de cap, li va fer senyal perquè menjaren.

Després d'això, la nit havia acabat, el casament també i només li quedava retirar- se a descansar fins a la setmana següent. Però el gruix del treball de Jesús, malgrat el que poguera semblar, no es feia de cara al públic, sinó al seu estudi de fotografia, on ell mateix revelava les fotos, feia les composicions dels àlbums i fins i tot tenia el detall de muntar un vídeo amb les millors fotos del casament.

Però tot això ningú no ho veia. I damunt als nuvis sempre els semblava molt lent quan deia que trigava uns quatre mesos a lliurar l'àlbum. Doncs sort que no havien triat el “Pack Premium”! Perquè si dos mesos després del casament, encara havien de quedar per fer una última sessió de fotos per la postboda, el temps es prolongava fins a uns sis mesos.

Sense ànim d'allargar-nos en aquesta història, cal dir que Raquel i Nicolau van tenir una grata experiència amb el nostre protagonista. Ni una queixa i ni un però. Van gaudir d'un preciós viatge de nuvis a la Riviera Maya, van tornar i esperar la trucada de Jesús mentre seguien amb les seues vides, treballant i gaudint del seu temps junts.


Postboda (“Pack Premium”)

 

 

Després d'una trucada, quatre mesos després, la parella va anar a recollir l'àlbum de fotos i, malgrat les crítiques que sempre passaven per la ment de Jesús sobre el fictici, superficial i banal dels casaments, van acabar molt contents amb el record que unes simples fotos els oferien per a la resta de la vida.

Captures de moments que no havien pogut viure amb plenitud per l'eufòria i l'emoció de l'acte. Ànimes que s'aturaven davant d'aquella lent i que s'immortalitzaven per sempre. Per a Raquel i Nicolau, allò era preciós i els embriagava de felicitat. No tenia preu.

Per a Jesús, mil cent euros i un reguitzell de crítiques i moments buits. Al cap i a la fi… la vida no era més que la suma dels dos punts de vista

No hay comentarios:

Publicar un comentario