MODALITAT: RELAT EN VALENCIÀ
GUANYADOR: MANUEL ROIG ABAD
TÍTOL: POSEU-ME LES ULLERES
Manuel Roig Abad naix a la Vall d’Uixó l’any 1976 i, ben
prompte, la seua família el porta a la música. Pocs anys més tard, la banda de
l’Ateneu Musical Schola Cantorum passa a buscar-lo i, des de llavors, creu que
el món el canviaran els xiquets que passen amb la banda.
L’any 2000 aprova les oposicions de professor de Música i
poc després és para de dos xiquets i és com si una altra banda passara a
buscar-los. Perquè tot açò calia contar-ho, és per a aquests anys que comença a
escriure i és precisament al poble de Guardamar, l’any 2008, qui li atorga el
seu primer premi literari.
Actualment, segueix escrivint poemes i contes sobre musiquets i bandes que passen. Té diversos llibres publicats entre els que destaquem: Despatxeu a la ninyera, amb el que va conseguir el Premi Josep Pasqual Tirado; Memòries d’un gat verd, Premi 25 d’abril de Benissa; Atac de temps, Premi Miquel Martí i Pol, de la Universitat Autònoma de Barcelona; Meduses, Premi Antoni Matutano, d'Almassora i La nostra casa oberta, Premi Vila de Martorell.
POSEU-ME LES
ULLERES
Poseu-me
les ulleres
VICENT ANDRÉS ESTELLÉS
Recorde
molt poc dels primers anys d’escola, però d’aquell dia sí que me’n recorde.
Millor dit, de tot el dia no: el que tinc al cap és una imatge, una imatge
potent, nítida. És com si la memòria haguera tret una màquina de fer fotos. Sóc
conscient que la resta me l’he imaginada, igual que m’imaginava la fira de Sant
Vicent o ser músic. La fira, però, sempre era com la imaginava. Ser músic és
millor. De la mateixa manera, sé que el que conte ha passat així.
Són les dotze i el iaio Cento ve a
arreplegar-me. Que és ell també ho recorde, però a ell el recorde tant que ja
no sé... Té vuitanta anys, però encara desplaça l’aire quan camina apressa,
perquè, com diu ma mare: «Este home entrarà a la tomba pel seu peu». Estem en
febrer i jo porte un xandall blau fosc amb dues ratlletes blanques a les
mànegues i als camals.
Passen
uns minuts de les dotze i el iaio Cento m’agarra la mà. Les mans del iaio tenen
els nusos dels dits amb molta pell. De vegades tenen arraps perquè fa brossa
per als conills i també unes venes blaves que li van des del canell fins als
dits. De camí a casa, passem pel pati del gatet, per la casa vella sense
finestres que el iaio diu que té quasi tres segles, comptem els tractors... La
font de la plaça del Centre està en marxa i t’esguita si passes a prop, però no
està don Francisco Cerdà, que és un metge amic del iaio que s’ha fet pintor en
la jubilació. No anem a mirar com pinta l’Ajuntament i com diu que el més mal
de traure són les banderes i li cuca un ull al iaio. Puge a la bàscula de la
farmàcia i pese 18 quilos. Al quiosc encara no han entrat les revistes que
escampen pel terra. Tot normal fins que, en embocar el meu carrer, el iaio
Cento pren la vorera de davant de ma casa.
Ultrapassem
un cantó, dos cantons, jo gire la vista cap a la tenda dels llums. El tio Joan
mira el carrer. Mon pare diu que ha anat a Nova York i que té una foto dalt
d’un gratacel. De vegades, té un llum al taulell i li passa un espolsador i
pega bufits.
Justament
quan anem a creuar el tercer cantó, abans d’aplegar a ma casa, el iaio es deté
i es posa la mà esquerra a la renyonada.
Ma
casa està a deu metres i eixa imatge és la que jo recorde exactament. Fa
l’oratge bo, però el cel no trau clarícia, com si sols hagueren obert la meitat
de les llums. Recorde la façana de color marró i color blau claret de la casa
dels iaios. Ja fa temps que no la pinten. En algunes zones la pintura està
clivellada i és com si fóra recorreguda de venes, com les mans del iaio Cento.
La finestra del iaio Poldo està oberta i la porta gran de fusta també. La porta
és tan gran perquè els iaios havien tingut un carro i una haca i una burreta. Dalt
la porta hi ha la manisa amb el número 1 de blavet i amb un punt. La porta gran
solament s’obri quan fan bou i posen cabirons, i també quan passa la Mare de
Déu.
Dues
dones ixen del bracet. Duen sabates negres lluentes. No les conec, però són
velles i han de fer càlculs per a baixar el brancal. Una parla i l’altra fa la
cara com la de la Mare de Déu dels Dolors. Al número 5 el tio Ferrer no fuma
segut al brancal i la tia Eugènia no li diu que li ompli el carrer de burilles.
Les
portes metàl·liques de la tenda estan tirades. Mon pare hauria eixit amb el pal
de ferro a migdia sense que jo li’l portara i, sobretot, sense comprovar si ja
tenia prou força per a baixar les portes jo sol. Pense que no hauria deixat el
pal de ferro al seu lloc, perquè jo sóc l’encarregat de guardar-lo, que mon
pare és un Adam. El deixava en qualsevol lloc i en acabant no el trobava. Valga
jo.
A
més, què farà la tia Antonieta quan se li acabe la sal o els ous o el safrà? Què
passarà quan vinga a la tenda a explicar que estava fent-se el dinar i que se
li havien acabat els fideus del zero i que ella els fideus grossos se li feien
empastre a la panxa?
És
ben curiós, però a la meua memòria, la casa no està quieta. És com si fóra un
pas de la processó. Fa igual que quan la iaia Maria m’ensenya a portar el pas
per a quan siga músic. Primer l’esquerra, després la dreta. Esquerra, dreta,
esquerra, dreta...
No
sé quan de temps estem parats davant ma casa; però quan, de sobtada, el iaio
Cento torna a caminar no ho fa cap a ella, sinó que pega amunt. Llavors veig el
tractor de l’home de la tia Conxa, també veig la cadira buida del tio Pasqualot
a l’entrada de sa casa i pense que no em donarà una canyeta de coet perquè siga
director de la música. Bec a la font de la Mercè i a la de Chulià. El iaio
Cento em diu que un dia em portarà a caçar pardalets, però jo ja sé que alguna
cosa ha passat. A més, s’alça molt matí quan va a caçar. A les sis o a les set.
Així, dormits, els caça més fàcilment, dic jo.
La
casa del Roser és un corredor amb sol al final. Hi ha la moto del iaio i
pardalets dins de gabietes. A la cuina hi ha una cagarnera i un gafarró al
costat d’un Cor de Jesús i, quan canta la cagarnera, la iaia Amàlia diu que és
el Buen Ladrón.
Aquell
dia, com que és dilluns, dinem bullit. La iaia Amàlia em posa un tros de
carlota i em deixa que em pose l’oli i la sal. El bullit tira fum. Jo dic que
crema i la iaia Amàlia retruca que no sap guisar al vàter. Bufe fort i l’oli
forma el dibuix dels meus bufits. Després de dinar, el iaio Cento li pregunta que
què fa: si em porta al col·legi o no. La iaia Amàlia diu que sí i, quan jo
pregunte si podem jugar al baló, el iaio em diu que avui no, però en acabant la
iaia Amàlia fa una cabotada i sí que juguem.
Els
carrerons del Roser són perfectes per a jugar al baló. El iaio Cento es posa a
la part de baix i jo xute procurant buscar el rastell, perquè així el baló es
desvia i li marque més gols. La iaia ix de tant en tant amb la granera, però no
agrana res i se n’entra. Parem de xutar quan passa Antoniet. És un xic que
sempre té la cara suada i diu que sa mare té «patatisis» i que un dia traurà un
ganivet i la matarà. El iaio li diu que no diga això i Antoniet assenteix i
jura que ja no ho dirà més, però que la matarà. Mentre juguem, una dona
s’apropa al iaio. Potser la tia Doloretes, la que té un gos blanc amb taques
negres. Li pregunta quelcom i tots, el iaio Cento i ella, em miren amb el posat
seriós. Jo xute igualment, però el iaio no atén el xut i el baló li passa pel
costat.
―Iaio,
el baló! ―cride.
A
les cinc també ve el iaio a arreplegar-me.
―I
la mamà?
El
iaio Cento em diu que la mamà no ha pogut vindre, que anirem a sa casa, que els
pares no hi són.
―Però
és que necessite que vinga la mamà.
―I
per què?
―Perquè
ella sempre ve.
El
iaio Cento no contesta.
―I
la iaia Maria tampoc hi és? I el iaio Poldo?
El
iaio Cento pregunta si vull jugar al baló. Jo dic que sí. Comencem a caminar i
uns passos més tard em diu que la iaia m’ha comprat mortadel·la d’olives.
—De
ca Lolita?
—Clar!
Bec
en la Font dels Dolors i veiem tres camions però cap tractor.
―Iaio,
jo podré tornar a casa algun dia?
El
iaio deté els passos. Em mira i amolla aire pel nas.
―Clar,
home.
La
iaia Amàlia m’espera amb el berenar amanit. Mai no talla el pa recte. Fa un
tall oblic i diu que talla el pa segons com cauen els rajos del sol. Jo no sé
com ho sap. Hi posa molta mescla, més que ma mare. Veig Barrio Sésamo mentre berene en un pupitre que era del meu cosí
Xavier, que ja va a 3r. En acabar tornem a jugar al baló i la iaia Amàlia em
pregunta si vull un Bollycao. Li dic que no estic malalt i ella somriu. Pregunte
també si puc jugar amb els animalets del betlem. La iaia em diu que sí però que
els torne. Em diu que no gaste les figuretes. Un dia vaig gastar sant Josep de
torero i la iaia Amàlia em va renyir. Total que jo faig una correguda de bous
amb clicks. De bous fan els porcs.
No
sé quan de temps ha passat quan la iaia Amàlia li diu al iaio Cento que són les
set i que ja podem baixar. El iaio Cento sempre obeeix a la iaia i a mi m’ha
dit que se’n va enamorar un dia que la va veure agranar, perquè era com si
ballara un vals amb la granera. Em posa la jaqueta verda i diu que anem a ma
casa.
―Pel
carrer dels tractors?
El
iaio Cento assenteix.
―I
puc baixar amb el patí?
―No,
massa llarg.
Llustreja
quan baixem. Veiem dos tractors, quatre camions i bec en dues fonts.
Les
portes de la tenda segueixen tirades, però la porta del pis està oberta. El
iaio Cento l’empenta i hi puja. Diu que ací teniu el xic, em fa un bes i
s’acomiada. Bese el pare i la mare. Fan mala cara, però somriuen quan pregunte
que, si les portes estan tirades, què passa si a la tia Antonieta li fa falta
llet o un pot de tomata.
―Ai,
que no he fet un beset als iaios! ―dic i busque l’escala.
Note
que mon pare comença a dir que no baixe i que ma mare el deté, però comença a
seguir-me.
―Per
què m’acompanyeu, si jo ja sé baixar?
Mon
pare em recorda el bac del dia del viatge a Barcelona. Vaig caure amb la càmera
de fer fotos. Va ser un miracle que ni jo ni ella ens férem res. Jo li dic que
llavors era xicotet. Amb tot, m’acompanyen.
―Iaia!
―cride abans d’aplegar a la cuina.
Córrec.
La iaia Maria no té temps d’alçar-se. Em tire damunt seu i em quede quiet fins
que la gronxadora deixa de moure’s.
Llavors
m’alce.
―Iaio!
―cride.
La
iaia em pregunta si vull que em pique cacaus. Jo dic que sí, però no em detinc.
Llavors ella em crida, em diu que vaja, que el iaio Poldo... Però no faig cas.
L’habitació
del iaio Poldo està tancada. Òbric la porta; ja aplegue a la claueta de la
llum.
La
finestra està oberta, la persiana alçada i el llit fet. Damunt hi ha un
cobertor color crema que no he vist mai. A la tauleta no hi ha les caixetes
dels medicaments, ni el got d’aigua amb el cartró damunt, ni la botella
d’alcohol, ni el bolígraf amb la tapa, ni la quiniela, ni la radiet on escolta
l’Àngelus, el Carrusel Deportivo i les Notícies per a saber si la ETA ha mort
algú... Tampoc no hi ha les sabatilles que jo em pose i em vénen grans. Sols hi
ha les ulleres, la funda oberta i un quadre del Cor de Jesús sense pardalets
als costats.
La
iaia Maria té la cara enrogida igual que el dia que vaig saludar al iaio i li
vaig pegar una cabotada a la panxa i va estar una estona queixant-se.
―I
el iaio?
Ni
mon pare, ni ma mare, ni la iaia Maria ultrapassen la porta. Em miren des de fora,
els tres caps guaitant pel marc.
―El
iaio no està ―diu ma mare.
―I
on ha anat?
―A
un recao.
―I
quan tornarà?
―No
ho sabem.
Mire
la iaia. Ella es posa les dues mans a les galtes.
―Que
tens mal al queixal?
La
iaia Maria diu que no, però en acabant diu que sí i que li fa més mal perquè li
ve de la soca.
Llavors
―i açò ja m’ho han contat― diuen que vaig sentenciar:
―Si
s’ha deixat les ulleres, no tardarà molt a tornar.
I
ho diuen sempre, però a mi m’estranya haver dit això, perquè jo, des que el
iaio Cento es va detindre davant la façana de casa, vaig saber que el iaio
Poldo havia mort i que als morts els porten a l’església perquè el capellans
han de dir que estan morts i que després els porten a un lloc on no hi ha ràdio
i que és com un convent sense campanes i sense monges, amb les parets blanques
i amb uns pins molt alts i que rematen en punta com si foren llances verdes. Vaig
saber de cert que el iaio Poldo era mort, perquè la mort estava en el balconet,
en la porta gran oberta sense que feren bous, en la finestra de la seua
habitació, en el cel trist, en les portes metàl·liques tirades, en les dues
dones amb sabates lluentes que eixien...
Com
que les portes metàl·liques estan tirades, sé que mon pare no em necessitarà. Dic
que me’n vaig a jugar dalt, però demane que, quan torne el iaio Poldo, si li fa
falta sucre perquè té la boca amarga que m’ho diguen i li’n portaré i, si no,
que m’avisen quan aplegue que baixaré a fer-li un beset i a dir-li bona nit.
I,
més de trenta anys després, encara l’espere.
No hay comentarios:
Publicar un comentario